تماس با ما ۷۷۷۰۶۰۶۵ | ۷۷۷۰۵۵۳۵ - ۰۲۱ register-icon ثبت نام کنید job-icon فرصت شغلی

اطلاعات عمومی

انواع کادانس در موسیقی ۱۳۹۸/۰۱/۲۵
کادانس کامل
کادانس کامل یک کادانس معتبر و استاندارد است که از وصل درجه پنج (V) آکورد به درجه یک (I) حاصل می‌شود و ارائه کننده پاسخ و حس خاتمه است. در کادانس کامل درجات پنج و یک به حالت پایه قرار گرفته و معکوس نمی‌شوند و چنانچه پایه آکورد آخر، هم در بخش باس باشد و هم در سوپرانو تکرار شود، به عنوان قوی‌ترین کادانس یا «کادانس کامل درست» شناخته می‌شود. 
دو نوع کادانس معتبر در موسیقی مورد استفاده قرار می گیرد :
 
کادانس معتبر درست PAC
کادانس معتبر ناقص IAC
- کادانس مذکر : 
در صورتی که آکورد آخر با تأکید روی «ضرب» قوی میزان به پایان برسد، به آن کادانس مذکر می‌ گویند. 
- کادانس مونث : 
دراین کادانس آکورد آخر روی ضرب ضعیف میزان (ضرب دوم) یا روی ضرب نیمه ضعیف میزان (ضرب سوم) است.
 
کادانس ناقص یا نیمه تمام :
کادانس ناقص یا نیم کادانس از وصل درجه یک (I) گام، به درجه پنج (V) حاصل می شود که حس ناتمامی و انتظار در شنونده ایجاد کرده و جمله موسیقی به پایان نمی‌رسد. این کادانس ممکن است در پایان یک قطعه به کار گرفته شود و گوش را منتظر شنیدن قطعه بعدی نگه دارد.
 
کادانس پلاگال :
کادانسی مذهبی به معنی آمین می باشد که از وصل آکورد درجه چهار (IV) به درجه یک (I) به دست می‌آید و در آوازهای کلیسایی مرسوم بوده است. کادانس پلاگال به صورت توقفی موقت برای تکرار یا جمله بعدی موسیقی عمل می کند و پایان قطعی ایجاد نمی‌کند.
 
کادانس فریب دهنده :
در روند این کادانس، کادانس کامل انجام می‌شود ولی در آخرین آکورد، به جای آکورد درجه یک (I) گام، یک آکورد «درجه فرعی» یا آکورد «غریبه» قرار می‌گیرد و بهتر است که آکورد آخر، به صورت «معکوس» باشد. 
هدف این کادانس، پایانی گسترده‌تر برای یک قطعه موسیقی است. یکی از متداول‌ترین وصل ‌ها در کادانس فریب دهنده وصل آکورد درجه پنج (V) به شش (VI) است که به «کادانس شکسته» مشهور است و احساس ایست موقت و نوعی شوک در موسیقی می دهد و اگر پایان قطعه پس از آن با کادانس کامل همراه باشد تأثیری خوشایند بر شنونده می گذارد.

 

انواع کادانس در موسیقی
انواع کادانس در موسیقی

دسترسی

کلاس های آموزشی

کلاس های آموزشی آزاده

پیانو، آواز کلاسیک و پاپ و سلفژ

گیتار پاپ، کلاسیک، فلامنکو، بیس

ویولن

دیدگاه های شما

آموزشگاه موسیقی آزاده

من فکر می کنم یک سیستم علاوه بر تخصص در ارائه دانش (هنری یا فنی) می بایست هنر ازتباط برقرار کردن با مخاطب و تعامل را به درستی دارا باشد قطعا اینها مکمل هم هستند . این آموزشگاه دارای این ویژگیها است

من در آموزشگاه احساس بسیار خوبی به اساتید دارم . بسیار منظم و جدی هستند و یادگیری هنرجو واقعا برای اساتید مهم است .

سلام . خواستم بگم که اسم بزرگ یک آموزشگاه هیچگاه دلیل بر خوب بودن اون آموزشگاه نیست ولی آموزشگاه آزاده هم اسم بزرگی داره و هم روش موثری در آموزش

مجله هنری

آموزشگاه موسیقی آزاده

موسیقی خیابانی

جسی کوک کیست؟

دستگاههای هفتگانه موسیقی ایرانی